menjaga kesihatan diri

Hari ni terlalu sibuk.
Semuanya untuk menyihatkan diri...
dan menghindarkan penyakit yang ada pada diri ni terus berlarutan.
Sebenarnya dah lama dua perkara ni nak dibuat.
Tapi sibuk, esiment, kelas, malas dan lain-lainnya...
mengganggu diri.
Akibatnya hari ni sudah terlaksana dua perkara ni.

1.BEKAM-rawatan membuang darah kotor di badan dan ini juga ialah rawatan sunnah nabi.

sebelum rawatan...

semasa rawatan...

selepas rawatan...

Selepas BEKAM ni, barulah kita boleh tahu apa jenis penyakit yang kita ada.
Walaupun kita nampak sihat, tetapi melalui bekam kita boleh tahu serba sedikit tentang masalah kesihatan yang kita alami sebenarnya. Inilah masalah yang dialami oleh diri saya...kurang darah rupanya. Jadi lepas ni kena makan sebanyak mungkin.

2.Mengurut
Ini perkara biasa yang dibuat oleh manusia normal. Mengurut sangat perlu untuk melancarkan perjalanan darah di badan. Tapi ini bukan mengurut biasa. Ini mengurut luar biasa.

8 KOMEN:

Tomato Gurl's Life said...

wah tradisionalnye..hehe
xpernah lg berbekam n mengurut..
ok x?

AHMAD SYUKRY MOHAMED said...

ok...
saya bru nk belajar ni ciktom..
perubatan ni pn sunnah nabi.

Suhaila S. said...

bekam kat mana ni, kg ke area bangi?
semoga sihat2 sokmo ye encik syukry

AHMAD SYUKRY MOHAMED said...

sue:area bangi je...
kwn yg buat...
I.Allah...moga2 sihat hndknya.

Tomato Gurl's Life said...

oh ni termasuk sunah nabi ke??tak tahu plk..thanks 4 da info..

AHMAD SYUKRY MOHAMED said...

iye ciktom..
bekam ni adalah sunnah Rasulullah yang diwahyukan oleh Allah kepada Baginda.

g0m0k9enDek said...

x sakit ke bekam tuuuuu?? cam sakit jer... takott.. tapi teringin jer rasa nak buat gituuu

AHMAD SYUKRY MOHAMED said...

sakit sikit je...
masa kena suntik tu rsa mcm semut gigit je..
tp mungkin sakit sikit masa nk keluarkan darah tu..

cuba la...
ni perawatan zaman nabi.