Malaysia JUARA Piala AFF Suzuki 2010


Alhamdulillah...
Syukur...
Malaysia JUARA buat kali pertama...
Bangga menjadi rakyat Malaysia!


Malaysia 3-0 Indonesia


Alhamdulillah...Proud to be Malaysian.
Tiket berharga RM30 sangat berbaloi malam tadi.
Malaysia menang bergaya 'mengganyang' Indonesia
dengan 3 gol tanpa bolos.

video
1-0..Safee Sali.

video
2-0...Ashaari Samsudin.

video
3-0...Safee Sali.

Indonesia bukanlah pandai sangat main bola.
Mereka jaguh kampung je...-Berita Harian-
SYABAS MALAYSIA!!!

Futsal Interbatch Ex-SHAMS 2010

Berikut disiarkan iklan untuk Futsal Interbatch Ex-SHAMS 2010.

Kenyataan dari Admin:
Salam Silaturahim dari kami, Ex-SHAMS (2000, 2001 & 2002).

Kami sukacitanya menjemput semua bekas pelajar SMKA Sheikh Abdul Malek ke pertandingan futsal interbatch yang akan diadakan di MPC UPM(Updated: Galaxy Futsal, Bangi (Map:click here), pada 1.1.2011 (Cuti New Year) jam 9.00 pagi, kemudiaannya diikuti Hi-Dinner beserta beberapa perancangan yang akan disediakan kelak.

Format pertandingan Futsal:
1. Setiap pasukan mempunyai 6 peserta, samada mengikut batch atau campuran, samada dari bekas pelajar atau keluarga terdekat.
2. Pasukan akan disusun oleh AJK untuk setiap batch ataupun anda boleh sendiri mendaftar di laman web (akan disediakan kelak)

Ajk Setiap Batch (buat masa ini adalah seperti berikut)

*untuk batch yang belum mempunyai wakil, diharap mendapat kerjasama dan cadangan dari anda

1998 – Areqim
1999 -
2000 – Safwan Ghani
2001 – Raimi Razak
2002 – Aniq

Hi Dinner – Restoran Taman Tasik Putrajaya
————————————————-
Dengan rendah diri, kami menjemput, Ex-Shams untuk bersama menghadiri majlis hi-dinner di Restoran Taman Tasik Putrajaya, aktiviti akan diupdate kelak.


p/s: Saya hanya siarkan iklan. Saya tak dapat hadir sebab menjalani Latihan Industri di Pulau Pinang pada 1hb tersebut. Sekian, terimakaseh.

Lagu Blog

Buat masa sekarang, inilah lagu tema blog ni.
Sambil dengar, sambil muhasabah diri.

Jiwa yang kacau memang elok dengar lagu ni.


Afgan - PadaMu Ku Bersujud

Ku menatap dalam kelam
Tiada yang bisa ku lihat
Selain hanya nama-Mu ya Allah

Esok ataukah nanti
Ampuni semua salahku
Lindungi aku dari segala fitnah

Kau tempatku meminta
Kau beriku bahagia
Jadikan aku selamanya
Hamba-Mu yang slalu bertakwa

Ampuniku ya Allah
Yang sering melupakan-Mu
Saat Kau limpahkan karunia-Mu
Dalam sunyi aku bersujud

Gadis Futsal

Lelaki dan futsal sememangnya kami bersatu. Namun perempuan dan futsal pun kadang-kadang boleh juga bersatu. Ikut tempat dan kesesuaian.

Biasa kita lihat di gelanggang futsal, biasanya gadis-gadis atau awek-awek ni bersepahan duk menemani pakwe-pakwe bermain futsal. Bukan main bola pun. Atas kepentingan apa mereka2 ni datang? Lepas datang tu buat-buat sembang dengan pakwe, kawan si pakwe dan mungkin si penjaga gelanggang futsal. Hitung punya hitung, dah tak terkira dosa yang berjaya dibuat untuk seharian. Pahala entahkan belum tentu dapat tapi dosa confirm dah dapat!

Apa yang dibengangkan lagi, si pakwe duk bermegah sambil hisap rokok lambang seorang jantan, dalam hati berbangga yang inilah makwenya. BODOH!

Kesian kat makayah. Hantar anak belajar bukan main jauh lagi. Tapi balasan anak mungkin tak sejauh harapan makayah untuk anak-anak mereka.

p/s: Maaf jika kasar, terlampau marah dan berbulu biji mata tengok 'betina' gedik kat gelanggang futsal. Pakaian dahlah menjolok mata...GEDIK!

Last Result...

Alhamdulillah...
tadi dah keluar result terakhir di MFI.
Bukan main susah lagi nak 'check' result,
mula dari petang kelmarin,
hingga subuh tadi baru boleh 'check'.
Kalau belajar kat Harvard,
macam mana la agaknya...

Syukur...
result tidaklah teruk,
dan tidaklah hebat mana,
boleh la.

Langkah seterusnya ialah latihan industri...
Moga tercapai cita-cita nak jadi 'engineer' ni...
Ameen.

dulu...aku.

Tuhanku,

Aku masih ingat,

saat pertama dulu aku belajar mencintaiMu…

Lembar demi lembar kitab kupelajari…

Untai demi untai kata para ustaz kuresapi…

Tentang cinta para nabi.

Tentang kasih para sahabat.

Tentang mahabbah para sufi.

Tentang kerinduan para syuhada.

Lalu kutanam di jiwa dalam-dalam.

Kutumbuhkan dalam mimpi-mimpi...

dan idealisme yang mengawang di awan…


Tapi Ya Rabbi,

Berbilang detik, minit, jam, hari,bulan...

dan kemudian tahun berlalu…

Aku berusaha mencintaiMu dengan cinta yang paling utama,

tapi… Aku masih juga tak menemukan cinta tertinggi untukMu…

Aku makin merasakan gelisahku membadai…

Dalam cita yang mengawang.

Sedang kakiku mengambang, tiada menjejak bumi…

Hingga aku terhempas dalam jurang Dan kegelapan…


Wahai Ilahi,

Kemudian berbilang detik, minit, jam, hari, bulan...

dan tahun masih berlalu…

Aku mencuba merangkak, menggapai permukaan bumi dan menegakkan jiwaku kembali.

Menatap, memohon dan menghibaMu...


Ya Allah,

Jika ini pengakhirannya...

Akhirilah ia dengan ingatanku kepadaMu.

Ameen.

ISLAM suku POLITIK suku

Mengapa selama ini UMNO mengatakan
Islam tidak boleh bercampur dengan POLITIK?
ISLAM mesti asing dan POLITIK mesti asing.
video
Hujah ini membuktikan segalanya...
Apabila dibacakan satu-satu kebenaran,
maka terdiamlah lidah
dan terkunci rapat segala pancaindera.

Follower...

Dah lama tak update mengenai follower saya di blog ni.
Sekarang saya dah ade 35 org follower...
iaitu setakat jam 7petang harini.
Follower terbaru seperti berikut:
1.Jawaher Yahaya - org Terengganu...sorang yang suka menulis renungan dan cerita-cerita tentang Islam.
2.Gomok Pendek - sahabat blog...sorang yang ikhlas mengaku dirinya gemuk dan pendek...tapi entah betul ke tidak dia sebegitu rupa.
3.Faqihah - tiada status...diam bila ditanya.
4.Khaulah Mujahidah - junior di SHAMS dulu...juga
sorang yang suka menulis renungan dan cerita-cerita tentang Islam.
5.Kak Syamila - seorang blogger, businesswomen, designer blog...yang penting kak syamila bnyk tolong saya dlm blogging ni.
6.Amy Syaquena - sahabat blog...sorang yang periang, suka sangat menulis dan sayang bangat kat blog dia.
7.Hafizuddin Tajuddin - junior di SHAMS dulu...sorang photographer.
8.Miss Yaty - adik kepada ciktom.
9.Sheshe - sahabat di SHAMS dulu...
10.huhu.yuhu -
tiada status...diam bila ditanya.
11.Miss IB - sahabat blog...juga sorang yang suka menulis renungan dan cerita-cerita tentang Islam..dia suka mencampurkan pelbagai bahasa dlm penulisannya seperti bahasa Kedah, Kelantan dan lain2.
12.Aku Insan -junior di SHAMS dulu...bakal bergelar ustaz, insyaAllah.
13.AndreSopie -no status...erm, sorang kawan yang sentiasa periang!
14.Kahfi - sahabat di SHAMS dulu...beliau sorang yang hebat!
15.Nurul Jannah - sahabat blog.

Terima kaseh semua...

Kakak yang semakin sihat

Syukur ke hadrat Ilahi...
Kakak yang sakit tenat dahulu,
sudah semakin sembuh...
Tiada ucapan lain yang dapat dikongsi,
selain ucapan Alhamdulillah di atas ketentuan Allah ini.

Ameen.


Salam Muharram

Selamat Tahun Baru 1432Hijrah.
Semoga tahun baru ni...
diperkuatkan lagi azam dan tekad...
untuk terus beribadah kepada Allah Yang Maha Esa.
Semoga segala amalan yang dibuat pada tahun lalu...
diterima oleh Allah sebagai persiapan...
untuk menghadapiNya di akhirat nanti.

Doa Akhir Tahun --> Dibaca selepas Solat Asar di petang hari akhir Zulhijjah.

Doa Awal Tahun --> Dibaca selepas Solat Maghrib pada malam/hari pertama Muharram.

SELAMAT TAHUN BARU!!!

Ranking 100 Blog dan Portal Politik Malaysia

Ranking Alexa Blog dan Portal Politik di Malaysia. Tranungkite.net menduduki tempat pertama diikuti Agenda Daily dan Parpukari ketiga. Tahniah buat semua pemenang.

Blog Alexa Ranking Malaysia



1 Tranungkite.net 131
2 Agenda Daily 404
3 House PK @ ParpuKari 418
4 Tukar Tiub 509
5 Gerakan Anti PKR @ GAP 559
6 The Unspinners 562
7 MyKMU 640
8 Chedet Blog 663
9 Anwar Ibrahim Blog 665
10 RBF 696
11 Pisau 759
12 The Flying Kicks 770
13 Perak Today – The Portal 812
14 Dr Novandri 821
15 Papa Gomo 933
16 Lim Kit Siang 961
17 Media Permatang Pauh 967
18 Taipingmali 988
19 Milo Suam 1,050
20 Kedah La Nie.. 1,163
21 Zulkifli Nordin 1,248
22 Pejuang Bangsa 1,305
23 Kelab Greenboc 1,326
24 Biaqpila 1,351
25 Anak Sungai Derhaka 1,417
26 Keris Putera 1,441
27 Gelombang Rakyat 1,450
28 Rocky’s Bru 1,535
29 Cina Islam 1,556
30 Ikut Suka Aku 1,589
31 Kita Gempur 1,720
32 MSO 1,777
33 McTheory- Kedah ke KL 1,820
34 Medan Info Kita 1,880
35 Warta Maya 2,006
36 AIDC 2,114
37 Haris Ibrahim 2,305
38 Darul Ehsan Today 2,375
39 UMNO Online 2,463
40 Semut Hitam 2,483
41 Malaysia-Instinct 2,519
42 Kerabu Bersuara 2,542
43 Panglima Perang Cyber 2,631
44 Ibnu Hasyim 2,657
45 Kerajaan Rakyat 2,679
46 Kickdefella 2,681
47 Din Merican 2,867
48 Blog PM Najib Razak 2,990
49 Selangor Daily 3,107
50 Azli Shukri 3,315
51 Gelombang Wangsa Maju 3,318
52 Ek-Ele Ada Ada je 3,399
53 Husin Lempoyang 3,480
54 Anak Seberang 3,570
55 Anwar Pembohong 3,688
56 Pengundi Setia Sg Rapat 3,721
57 Gunug Mat Cincang 3,746
58 Desperado 3,841
59 Celah Gelegar 3,860
60 Kedah Times 4,077
61 Wfauzdin 4,237
62 Gelombang Merah 4,280
63 Tulang Besi – Malaysia Waves 4,379
64 My Blog Hub 4,490
65 Sakmongkol 4,616
66 From Perak With Love 4,722
67 Big Dog 4,786
68 Bumiyang 4,790
69 Batu vs Kayu 4,921
70 Out Syed The Box 5,030
71 Blog Tamingsari 5,055
72 Badut Rakyat 5,464
73 Fakulti Siyasah Syariah 5,570
74 Apa Yang Tersirat 5,579
75 Warisan2057 5,590
76 Anil Netto 5,622
77 Penghuni Gua 5,666
78 Manjung Mari 5,686
79 Melayu Raya Daily 5,707
80 Perisik Rakyat 5,751
81 Cucu Tok Selampit 5,825
82 Siasah Daily 5,981
83 Gelagat Anwar 6,088
84 Aduka Taruna 6,198
85 Niamah 6,319
86 Bawean Termenung 6,426
87 Sahabat Gunung 6,570
88 Chegu Bard 6,682
89 Jeff Ooi 6,694
90 Dato Kadir Jasin 7,016
91 Rajahmas 7,057
92 Empayar Pemuda 7,152
93 UMB Penang 7,164
94 Jeffry Damien 7,190
95 Another Brick 7,191
96 Sanggul Melayu 7,355
97 Aku Budak Balun 7,515
98 Penarik Beca 7,578
99 Satu Melayu 7,860
100 Aspirasi Bangsa 7,876


*MERAH – Mesra Kerajaan | *BIRU - Pemimpin Politik Berblog | * HIJAU – Mesra Pembangkang | * HITAM – Neutral


Sumber: PerakToday

Terengganu kehujanan...

Alhamdulillah...
dah dua hari di negeri sendiri.
asalnya malas sangat nak balik.
sebab cuti kebiasaannya dihabiskan tanpa buat apa-apa.
lepak bersama kawan-kawan, jalan sana-sini.
tapi mengenangkan kakak-kakak yang masih ada,
dan anak sedara yang nakal-nakal tu,
serta sanak sedara yang dah lama tak jenguk,
keinginan untuk balik sudah bertukar perasaan riang gembira.
GEMBIRA sangat-sangat dapat jumpa semua dalam kehujanan.
TERENGGANU yang sudah hampir seminggu kehujanan!

Nasib kakak sulung di Felda Chini masih dalam redha Ilahi lagi.
keadaan masih begitu dengan kaki yang tak mampu bergerak.
tangan kanan yang asalnya tak boleh bergerak,
sekarang dah boleh bergerak.
namun tangan kiri pula yang tak boleh bergerak.

Moga Rahmat Allah sentiasa berada bersama dia.
moga dipermudahkan Allah dalam mengharungi kesakitan yang dialami.
Ameen.


~menulis dalam kehujanan~

Cerita 3: Kakak yang sakit tenat

Alhamdulillah...
Sampai juga ke Chini Timur 3 kat Pahang ni.
Sesampai je di rumah kakak yang sulung ni,
terus tengok keadaan dia yang sakit tu.
Kaki tak dapat nak bergerak seperti biasa.
Tangan pun begitu cuma tangan kiri sahaja yang boleh bergerak seperti biasa.
Mata tak dapat nak buka sepenuhnya.
Tapi syukur sebab dia masih kenal adiknya yang bongsu ni.
Itu dah cukup memadai.
Sungguh sedih tengok keadaan kakak yang sebegitu rupa.
Ujian dari Allah kepadanya.

2 hari di Chini,
akhirya malam Isnin saya balik ke Terengganu.
Hati sebenarnya masih tak dapat nak tinggalkan kakak yang dalam kesakitan tu.
Namun terpaksa pulang ke Terengganu untuk mengambil motor yang sudah dipos melalui 'courier service' tu.


Cerita 2: Jangan Malu Bertanya

Saya ni suka bertanya ke? Mungkin!
Kisah pergi ke Chini Pahang ni belum habis lagi. Sampai di Hentian Putra setelah ditolonghantarkan oleh dua orang sahabat baik, saya terpaksa tunggu bas selama dua jam akibat tiket awal tak ada. Solat Jumaat terpaksa ditinggalkan dan diganti dengan Solat Jamak dan Qasar untuk Zohor dan Asar.

Dengan harga tiket rm23, pukul 4 petang saya selamat menaiki bas untuk ke Chini Pahang. Hati berdebar-debar nak tahu keadaan kakak sulung yang khabarnya dah seminggu masuk hospital. Perjalanan melalui Seremban dan terus ke Kuala Pilah dan masuk ke Pahang.

Sampai kat Bandar Tun Razak, saya pun tanya pada drebar bas untuk ke Chini.
Saya: Pakcik, jauh lg ke simpang ke Chini ni pakcik?
Drebar: Jauh lagi, awak tidur dan mimpi 2 atau 3 kali lagi barulah sampai kat simpang Chini tu.

Kami ketawa sama-sama. Haha. Pakcik drebar tu bergurau tapi memang jauh lagi katanya dan sekejap lagi dia nak berhenti Solat Jamak dulu kat Muadzam Shah. Katanya bagus bertanya sebab nanti tak sesat.

Akhirnya jam 10mlm, saya sampai juga di Chini. Tak mengapalah asalkan selamat sampai.
Ingat, jangan malu bertanya.

Cerita 1: Sesat di Kole Lumpor

Ini cerita lima hari yang lalu. Cerita saya yang sesat jalan. Dah terlanjur sesat, cubalah mencari jalan keluar. Macam-macam hal pula berlaku bila dah sesat.

Manusia pertama yang saya jumpa ialah seorang cina di perhentian lampu isyarat.
Saya: Helo, boleh tahu jalan ke Jalan Peel.
Cina: Tak tau(terus berlalu pergi).
Tak mengapalah, mungkin cina tadi ada hal penting. Mungkin ragam orang
KL la katakan!

Manusia kedua yang saya jumpa ialah seorang cina juga.
Saya: Helo, boleh tahu jalan ke Jalan Peel?
Cina: Oh,senang saje. Lu pergi terus jumpa Bulatan Pudu, lepas tu ada
signboard ke Jalan Peel.
Saya: Ok,terima kaseh bro.
Cina ni memang baik hati, tak macam cina tadi yang sombong. Tapi saya masih sesat sebab tersalah masuk ke Jalan Pasar. Alamak!

Lepas tu, jumpa sorang pegawai polis.
Saya: Tuan,tahu tak jalan ke Jalan Peel?
Polis: Saya pun tak pasti. Awak cuba pergi terus dan jumpa Bulatan Pudu. Kat situ ada signboard ke Jalan Peel.
Saya: Ok,terima kaseh tuan.
Tapi entah macam mana, saya tetap sesat!

Akhir sekali jumpa sorang pakcik tua kat masjid jamek dekat Jalan Pasar.
Saya: Pakcik,macam mana nak ke Jalan Peel?
Pakcik: Senang je. Awak pergi terus jumpa satu bulatan ada signboard Jalan Peel.
Saya: Terima kaseh banyak pakcik.

Akhirnya jumpa juga Jalan Peel. Rupa-rupanya, jalan tu dah dekat tapi sebab tak tahu sangat, banyak masuk simpang yang salah. Pengajaran sebenarnya. Tapi tak rugi banyak bertanya. Sebab ke Jalan Peel ni sebenarnya nak kirim motor balik ke Terengganu melalui 'courier service' Pahang Mail & Transport. Lega akhirnya dapat juga kirim motor tu. Bayar rm83, motor+helmet akan sampai selewatnya 4hari.

Akhir sekali, pergi Hentian Putra. Naik bas ke Chini Pahang sebab nak lawat kakak sulung yang sakit. Hari yang kelam-kabut dengan pelbagai ragam manusia dapat dilihat. Syukur masih berada dalam redha Ilahi.

melawat tempat praktikal


Sehari suntuk di Pulau Pinang kelmarin. Pergi bukan untuk suka-suka atau shopping menghabiskan duit. Tapi pergi menunaikan apa yang perlu ditunaikan demi meneruskan karier perjalanan hidup yang akan dihadapi seterusnya.

Alhamdulillah, segalanya berjalan lancar kelmarin. Tempat untuk praktikal sudah ditentukan di Pulau Mutiara tersebut. Dapatlah kenal tempat untuk menjalani latihan industri nanti selain mencari rumah sewa disana. Setakat ini Allah dah permudahkan segalanya dan harap-harap ianya berterusan selama berada di tempat baru nanti.

Untuk mengenal selok-belok negeri baru yang akan didiami nanti, macam biasa kenalah berjalan-jalan dahulu. Tempat pertama yang dikunjungi ialah tentunya Nasi Kandar Penang. Sememangnya sedap nasi tersebut yang dah jadi buah mulut orang ramai. Tak rugi rasanya makan smpai RM9. Selepas tu dapatlah juga rasa naik feri Penang untuk ke bahagian pulau. Sampai di pulau, tentunya Pasembur jadi pembuka selera yang harganya mencecah RM10. Padan muka!

Balik dari Pulau, singgah di Gerai Char Koew Teow yang paling terkenal di Pulau Pinang. Orang Penang mesti tahu la tempat ni. Jauh berjalan sebenarnya penat. Tapi kepenatan berjalan tu menambahkan lagi pengetahuan kita. Moga segalanya berjalan baik untuk latihan industri nanti.
Ameen.

selesai sudah

MERDEKA!
MERDEKA!
MERDEKA!

Dah dua hari final exam di UniKL MFI ni berlalu. Baru dapat lepas semua perkara berkaitan pelajaran. Boleh fokus pada hal lain, setelah selama berbulan ni asyik mengadap pelajaran je. Sedikit mengeluh untuk melapangkan hati.

Lega rasanya setelah 8 semester bertarung disini. Dah habis semua paper diambil untuk kursus mechatronics ni. Dulu rasa macam tak mungkin untuk habiskan semua semester namun Allah tak pernah berbohong kepada umatNya yang berusaha. Alhamdulillah, sepanjang 8 semester ni Allah sentiasa memudahkan segala usaha walau kadang-kadang apa yang dicapai tu sangat susah sebenarnya.

Bermacam-macam hal bermain di benak fikiran sekarang. Tentang praktikal dan tentang masa depan yang sudah semestinya menjadi keutamaan. Moga Allah sentiasa meringankan segala yang akan dihadapi selepas ini...
Ameen.

Salam EidulAdha 1431 Hijrah

الله أكبر,الله أكبر,الله أكبر
WALILLAH ILHAM...


Kepada semua kawan-kawan dan rakan-rakan taulan...
kepada ahli keluarga...
juga kepada pembaca setia blog saya ni...
suka rasanya saya mengucapkan...
SELAMAT HARI RAYA EIDULADHA kepada semua.

Buat keluarga di kampung...
maaf tak dapat balik raya...
tugas menimba ilmu belum habis disempurnakan lagi...
sedih juga rasanya pertama kali beraya di perantauan.

Apa yang penting,
Jadikanlah ikhtibar kisah ketabahan Nabi Ibrahim dan anaknya Nabi Ismail...
yang saban tahun kita diingatkan dan diceritakan...
sebagai pengajaran yang berguna...
setiap kali tarikh 10 Zulhijjah tiba.

Ingatlah...
ketabahan dan pengorbanan Nabi Ibrahim tiada maknanya...
jika kita tidak mengambil ikhtibar akan peristiwa tersebut.

SALAM EIDULADHA 2010 dari saya...

jalan-jalan...

Letih balik dari Kedah belum hilang.
Suara pun serak-serak basah je
Sahabat pula ajak berderap.
Lalu The Mines jadi sasaran.
Menemani sahabat membeli hadiah untuk kenalan dia.
Tak salah kalau sekali-sekala keluar dengan sahabat ni.
Selain merapatkan ukhuwah..
Dapat kenal tempat orang.
Dapat melihat keagungan ciptaan Allah Yang Maha Esa.

Sampai di sebuah kedai cenderamata...
ternampak benda ni.


Lepas kena marah oleh penjaga kedai supaya tak boleh ambik gambar...
saya ambik lagi gambar lain.
Penjaga kedai tu senyum je.
Mungkin dia faham kot tabiat peminat bola ni,
Walaupon main tak pandai.


Letih berjalan mencari hadiah,
kami makan di Subway.
Pertama kali jejak sebenarnya ke tempat ni.
Kekok mulanya nak tempah sandwich ni.
Ada langkah yang perlu diikut untuk membuat order.
Harganya mak oii!!!
RM13.00 + Ice Lemon Tea.

Wah...wah...wah.
Banyaknya duit saya.
Sebenarnya saya dah dua hari tak keluar belanja.
Sebab dua hari ni saya di'sponsor' sepenuhnya di Kedah...
semasa menolong mangsa banjir di sana.
Dan sebab nilah saya berani makan mahal-mahal nih...

Inilah rupa sandwich tu!
Besaqnye!!!
Akhirnya mende ni dah berada rapi dalam perut.
Duduk diam2.
Hehe.

Misi Kemanusiaan ke Kedah


Alhamdulillah syukur ke hadrat Illahi. Dua hari yang telah lalu, saya dan sahabat-sahabat dari Jabatan Amal Serdang telah memberikan bantuan yang tak seberapa bagi membantu mangsa-mangsa banjir di negeri Kedah. Walaupun kami lambat sampai menghulurkan bantuan dikala ramai sukarelawan telah datang membantu sebelum ini, namun pengalaman menceritakan kisah yang sebenarnya.


sukarelawan Unit Amal PAS...

Dipendekkan cerita, ternyata apa yang dihebohkan media terutama RTM dan Media Prima semuanya bohong dan fitnah karut yang dibuat ke atas kerajaan negeri Kedah. Apa yang berlaku pada dua hari kami disana ternyata menggambarkan keadaan sebaliknya. Tiada seorang pun penduduk berkata yang mereka tidak mendapat bantuan dari kerajaan Kedah. Kalau adapun cuma bantuan tu lambat sedikit untuk sampai kepada semua mangsa banjir. Malahan ada penduduk yang mengatakan bahawa Kerajaan Pusat tidak membantu dari segi wang ringgit dan juga tenaga manusia yang sememangnya susah dibekalkan oleh kerajaan pusat pimpinan UMNO BN. Inilah yang terjadi jika kita hanya bergantung pada TV di rumah semata-mata.Media yang memainkan isu kononnya kerajaan Kedah tidak membantu ternyata menipu rakyat semata-mata tanpa mempedulikan perasaan dan rasa hormat kepada kerajaan Kedah. Tak hairanlah jika Menteri Besar Kedah sangat marah dengan tindakan beberapa media yang membuat liputan keadaan banjir di Kedah dengan menemurah mangsa-mangsa banjir di tepi jalan tanpa bertanya hal yang sebenar kepada kerajaan Kedah. Main hentam keromo je. Ini apa yang saya dapat tahu dari penduduk negeri Kedah sendiri.


sukarelawan dari Nisa'...


sukarelawan dari Briged Amal Selangor...

Sepanjang dua hari disana, masalah utama yang dapat dilihat ialah kurangnya alat untuk membuat proses pembersihan termasuk tenaga manusia yang sememangnya tidak mencukupi. Nasib baik ratusan sukarelawan dari Pakatan Rakyat dan NGO memberi bantuan mengurangkan beban semua mangsa banjir. Kami langsung tidak tahu dimana khemah bantuan dari UMNO BN dan lebih teruk lagi, ada penduduk kecewa dengan UMNO BN yang hanya membantu ahli-ahli mereka sahaja. Ada juga beberapa kedai barangan plastik dikatakan membuat jualan lelong kepada mangsa banjir untuk meringankan beban yang ditanggung. Tahniah diucapkan.


keadaan rumah seorang OKU...


kerja pembersihan dengan 'water jack'...


sepakat membawa berkat...


siap...

Kami disana pun cuma membantu sekadar yang termampu dengan membuat pembersihan ke atas rumah seorang OKU dan ibu tunggal. Rumah OKU tersebut ternyata sukar dibersihkan tanpa tenaga manusia dan alat yang betul seperti 'water jack' dan lain-lain. Selut basah yang tebal dan juga kering tidak mungkin mampu dibersihkan oleh OKU tersebut. Apa yang lebih memilukan bila melihat seorang ibu tunggal menyusun semula barangan yang telah rosak akibat terlalu lama ditakung air. Pelbagai barangan termasuk bekalan makanan dan pakaian
disumbangkan oleh orang ramai namun tidak semua barangan ini diperlukan oleh mangsa-mangsa banjir kerana apa yang lebih diperlukan ialah sumbangan berbentuk wang ringgit dan tenaga manusia untuk membantu kerja-kerja membersih kawasan rumah.

seorang ibu tunggal menyusun peralatan yang rosak...


bantuan yang dihulurkan orang ramai di Kompleks Pas, Kota Sarang Semut.

Dalam menghadapi keadaan banjir buruk tu, penduduk di Kedah sekarang sebenarnya sibuk dengan majlis memperingati mangsa-mangsa Memali iaitu tragedi menyayat hati yang berlaku pada 19 November 1985 semasa pemerintahan Mahathir dulu. Pelbagai majlis diatur sempena majlis tersebut yang diadakan setiap tahun di Kampung Memali. Solat hajat, membaca Al-Quran dan lain-lain diadakan sempena memperingati mangsa-mangsa yang terbabit.

Akhirnya kami pulang dengan jawapan konkrit dari penduduk bahawa ternyata semua fitnah dan hasutan pihak media sebelum ini adalah mengarut tentang kerajaan negeri Kedah. Dan yang terbaru, Sultan Kedah murka kepada media yang membuat liputan apabila memberitahu kerajaan Kedah tidak membantu mangsa-mangsa banjir tersebut. Sultan sungguh kecewa!

Sekian.


FINAL Exam...

Secara rasminya...
FINAL EXAM MFI dah mula hari ni...
8hb November hingga 20hb November 2010.
Harap-harap dapatlah menjawab dengan baik untuk semester akhir ni...
Harap-harap dapatlah menyudahkan
segala yang telah diajar oleh pensyarah dengan sebaik mungkin.

Doakan kejayaan saya...
Ameen.

seseorang merajuk

Sekarang saya tengah buat seseorang merajuk...
Memang silap saya sendiri pun...
Cakap main lepas je...
Mungkin dia terasa hati kot.
Dia tu lelaki, tapi sekarang senyap je.
Mesej tak balas.

Mungkin sikap saya yang 'happy go lucky' sangat...
buat dia marah dan takmahu cakap dengan saya...

Entahlah, saya sebenarnya cuba jadi happy...
Kalau saya betul-betul jadi diri saya...
saya tak kuat seperti hari ini untuk mengharungi semuanya nih.
Mungkin saya tersungkur di bumi Allah ni.

Tapi kadang-kadang tak perasan,
yang seseorang mungkin terasa hati dengan tindakan kita.
Walhal kita hanya bergurau.
Sekarang dah jadi macam ni,
rasa bersalah pula.

Kalau la dia baca luahan ni...
harap-harap dia faham.
Ameen.

PAS kalah, PKR tak menang

Tahniah kepada calon BN yang berjaya merampas DUN Galas,
disamping mengekalkan parlimen Batu Sapi dengan majoriti lebih besar.
Kepada Pakatan Rakyat, PAS dan PKR jangan bersedih,
kita memang dah biasa kalah.
Ia tidak mengubah apa-apa kepada kerajaan PAS Kelantan.
Kita terima dengan hati yang terbuka dan berlapang dada.


Macam biasa, ISLAM diketepikan bilamana kemenangan di pihak mereka!

yeah!!!


hooray!!!

PAS kalah...
PKR tewas...



penutup program


Alhamdulillah...
Segalanya sudah berakhir dengan majlis penyampaian sijil tadi.
Majlis yang tak seberapa,
tetapi menemukan dan menyatukan hampir kesemua peserta
mendaki Gunung Nuang yang telah diadakan pada bulan Oktober lalu.

Telah terakam juga satu lagi kenangan indah di Bangi ni.
Kenangan yang akan tersemat di ingatan hingga ke akhir hayat.
Kenangan bersama sahabat-sahabat...
berjaya membelah sebuah gunung untuk sama-sama sampai ke puncaknya.
Dan kemuncak segala kenangan itu ialah majlis yang diadakan tadi.

Moga ukhuwah terjalin selamanya antara kami.
Namun bukan berakhir sudah segalanya...
Segala catatan indah bersama sudah terakam abadi sebagai kenangan...


ma, pa, hubby, sayang, darling!


Amboi...
manjanya panggilan-panggilan sebegini...
Hati-hati manusia yang kerdil pasti tercabar bila terpanggil sebegini...
Pasti luluh hati si lelaki atau si gadis...
tatkala panggilan sebegini terbit dari mulut si pemanggil.

Nauzubillah...
Beberapa hari yang lepas,
saya terserempak dengan seorang kawan di facebook.
Nadanya seperti merayu-rayu minta sesuatu daripada si lelaki bukan muhrimnya.
Tiada perasaan malu,
bukan pada diri sendiri tapi pada ALLAH S.W.T.

Belum apa-apa dah mula panggil hubby.
Minta itu minta ini.
Cakap sayang 'I Love You' tu memang da biasa la.
Sedangkan mereka baru sahaja berpacaran.
Belum pun berumahtangga.
Bergelak tawa sana-sini tanpa segan silu.
Beritahu seisi alam yang mereka sedang bahagia di alam 'couple'.

Kalau dah sebegini keadaanyanya semasa couple...
nanti kalau masuk alam pernikahan entah la jadi macam mana.
Harap-harap ada nada insaf di hati masing-masing.

"AL MUKMIN LIL MUKMINAT. WA AL SOLIH LIL AL SOLIHAT"

Mendaki Bukit Broga


Kadang-kadang studi ni perlu dilupakan seketika untuk menghilangkan penat menelaah pelajaran tu. Dan cara yang terbaik adalah dengan beriadah bersama teman-teman. Dapatlah lupa seketika buku dan alat tulis tu.

Alhamdulillah, minggu studi selama seminggu dapatlah digunakan untuk studi dan beriadah dengan teman-teman ni. Takkanlah nak mengadap buku je sepanjang minggu ni, ada kelapangan kenalah lupakan juga buku-buku tu. Lagipun dah taklama lagi masing-masing akan berpisah membawa haluan masa depan. Entahkan ada ke tidak peluang untuk beriadah bersama.

Hari ni dapatlah kenal dengan Bukit Broga yang sejauh 1.7km ni. Pendakian dilakukan bersama 3 rakan yang lain, Nazri, Syahmi dan Syera.
Letaknya Bukit Broga ni adalah di Semenyih. Kami pada asalnya terlajak sampai masuk ke sempadan Negeri Sembilan. Kami mula mendaki kira-kira pukul 8pagi dan sampai ke puncak pertama kira-kira 45minit kemudian. Bukit Broga ni mempunyai 4 puncak kesemuanya. Namun akibat hujan yang lebat, kami terpaksa berhenti di puncak pertama sahaja dan berpatah balik.

perjalanan ke puncak...


tinggi...


hehe...

Walaupun tak puas hati, namun keselamatan harus dijaga. Mungkin lain masa kami akan daki lagi. InsyaALLAH...