Raya keenam...


Raya keenam.
Masih lagi beraya seperti biasa.
Hari ni tak banyak rumah dapat ku pergi.
Sebabnya???

Pertama sebab adanya bola, Manchester United lawan Rangers semalam.
Keputusannya hanya seri 0-0 je.
Keduanya sebab anak saudara aku hampir-hampir masuk wad.
Cirit-birit, nasib baik tak kena denggi sebab kelmarin dah dua orang terkena denggi kat Rusila ni.

Namun hari ni plan dengan keluarga kakak aku yang kedua mesti menjadi.
Kami nak beraya ke rumah sedara-mara di Chendering.
Akhirnya, satu persatu rumah kami pergi, ada 4 buah rumah kesemuanya.
Namun tak semua ada kat rumah.
Maklumlah, raya dah nak msuk seminggu.
Ade yang pergi beraya dan ada yang dah mula bekerja.
Namun yang penting, tali silaturrahim tu tak putus.
Tapi rasa ralat juga sebab tak pergi beraya awal-awal dulu.

Lepas habis beraya di Chendering,
Raya diteruskan ke rumah Tokki tersayang di Simpang Empat, juga dalam kawasan Chendering.
Inilah satu-satunya 'orang lama' yang aku masih ada selepas ayah dan ibu tiada.
Beliau tinggal bersama mak sedare aku iaitu Puan Jarah.
Kat sini sebenarnya aku dapat duit raya RM50 dari mak sedare aku...hehe.

Tokki aku ni sebenarnya masih kuat,
masih mampu pergi ke masjid,
masih mampu mengayuh basikal,
dan yang penting dia pandai memasak!

Rumah terakhir aku pergi hari ni ialah rumah seorang sahabat di Seberang Marang.
Rumah Mohd Azmil bin Abdul Hanid.
Ustaz Azmil sebenarnya.

SELAMAT HARI RAYA...

0 KOMEN: