Apa Rasional Penurunan 10% Kadar Tol???

Beberapa hari yang lepas,rakyat Malaysia sekali lagi digemparkan dengan langkah baik kerajaan dalam mengurangkan beban rakyat. Saya suka menggunakan perkataan gempar kerana rakyat sekarang sudah tidak mampu lagi menerima keprihatinan kerajaan kepada rakyatnya dan perkataan gempar rasanya amat sesuai digunakan bila kerajaan berbuat sesuatu kepada rakyat. Dalam erti kata lain..BERJASA kepada RAKYAT!

Selepas kerajaan pimpinan PAKLAH HADHARI begitu prihatin dengan nasib rakyat apabila menurunkan harga barangan dan petrol, kini kerajaan bertambah prihatin dengan menurunkan kadar tol sebanyak 10% di lebuhraya utama negara iaitu PLUS dan Elite...baik sungguh kerajaan
Malaysia,bangga rasanya menjadi rakyat Malaysia. Tetapi apa rasional penurunan itu jika hanya berlaku selepas jam 12 tghmalam hingga 7pagi. Bukan tak bersyukur dengan sikap kerajaan tapi macam tak mengurangkan langsung beban rakyat bila masa tersebut diambil kira. Cuba kita renung sejenak,ramai ke manusia yang ada kat atas jalanraya selepas jam 12tgh malam??? Rasanya boleh dibilang dengan jari kaki je sebab memang tak ramai manusia pada waktu berkenaan kecuali 'kutu-kutu malam' yang hanya tidur selepas waktu subuh.

Satu hal lagi,tergelak besar rasanya bila Buletin Utama(TV3) menyiarkan tentang langkah baik kerajaan menurunkan kadar tol berkenaan beberapa hari yang lalu. Pada awal laporan,pembaca berita memberitahu kononnya jumlah kenderaan di lebuhraya utama tersebut sangat banyak pada satu-satu masa malahan melebihi 80,000(betulkan kalau saya salah). Kerajaan yang prihatin sanggup menurunkan kadar tol tersebut untuk mengurangkan beban rakyat. Selepas itu,barulah diberitahu yang pengurangan berkenaan hanya berlaku selepas jam 12tgh malam hingga 7 pagi. Maka punah sudah harapan rakyat yang pada awalnya menyangka yang pengurangan itu bermula dari awal pagi hingga tgh malam ataupun untuk satu hari terus!!!Selepas tu,tinjauan dibuat oleh pihak TV3 dan rata-rata berkata yang tidak ada makna jika penurunan itu berlaku selepas jam 12tgh malam. Ada yang lebih parah mengatakan bahawa jika hal itu berlaku,maka akan ramailah yang akan keluar pada waktu malam utk menikmati penurunan itu. Tak hairanlah nanti jika rakyat Malaysia bersesak-sesak utk balik raya pada waktu malam iaitu selepas jam 12tgh malam.

Memetik kenyataan Ketua Muslimat Selangor dalam harakahdaily, Wan Hasrina Wan Hassan menegaskan memang tidak rasional cadangan kerajaan dengan memberi tempoh tertentu kerana di waktu malam kurang pengguna lebuh raya. Menurut beliau, jika kerajaan prihatin untuk menjaga kebajikan rakyat dengan keadaan ekonomi merundum sepatutnya penurunan itu tidak ada had masa. Beliau berkata, kerajaan BN memang tidak ikhlas hanya sekadar mahu mengambil hati kerana orang-orang tertentu sahaja yang boleh merasai nikmat pemotongan tol. Wan Hasrina yang juga Timbalan Dewan Muslimat PAS Pusat berharap kerajaan dapat mengkaji semula cadangan tersebut jika benar-benar prihatin dengan rakyat.

Oleh yang demikian,kerajaan sepatutnya lebih peka dalam situasi ini dan berharap agar ada perubahan yang lebih rasional ke arah mengurangkan lagi beban rakyat!!!

0 KOMEN: