Alhamdulillah,kebelakangan ini sambutan ceramah KeADILan, PAS dan DAP kian hangat mendapat sambutan. Maka pimpinan UMNO yang dibantu oleh polis2nya kian gelabah dan mempersulitkan kelulusan permit ceramah. Tindakan tersebut nyata membingungkan rakyat yang seakan-akan semakin melupai insiden-insiden buruk yang pernah berlaku dahulu seperti kes Batu Burok dan Himpunan BERSIH di ibunegara.Rakyat semakin tertipu oleh janji kerajaan yang ingin melaksanakan sistem demokrasi di Malaysia...DEMOKRASIkah MALAYSIA ini???

Saya merujuk kepada insiden yang berlaku pada malam tadi di Dataran MPAJ,Pandan Indah dalam kawasan Parlimen AMPANG iaitu Ceramah Mansuhkan ISA yang tidak mendapat permit atau kelulusan dari pihak polis. Nyata insiden yang berlaku terus mencalarkan imej polis yang mendakwa telah melakukan tugas membantu rakyat dengan menjalankan prinsip-prinsip demokrasi...DEMOKRASIkah cara berkenaan apabila tidak meluluskan perhimpunan aman tersebut yang dah dirancang beberapa hari sebelumnya..Walhal,konsert-konsert hiburan begitu rakus diluluskan atau dengan mudahnya mendapat kelulusan dari pihak polis yang nyata melalaikan dan memberikan maksiat yang maksimum kepada pengunjungnya. Apa agaknya yang bersarang di benak fikiran anggota polis berkenaan? Apa masalahnya kalau perhimpunan itu diluluskan,traffik jam ke...atau menghalang tugas polis yang sentiasa berkawal utk membantu rakyat?

Ceramah tersebut yang asalnya akan diadakan pada jam 9malam, malam kelmarin terpaksa dibatalkan atas arahan pihak polis yang dah siap sedia berkawal di tempat kejadian sebelum ceramah tersebut dimulakan. Sebetulnya,ceramah itu akan dihadiri oleh semua pemimpin Pakatan Rakyat iaitu DS Anwar Ibrahim,TG Hj HAdi AWang dan Lim Kit Siang serta beberapa jemputan Pakatan Rakyat. Di atas sebab itu, ceramah yang dijangka panas itu terpaksa dibatalkan. Walaubagaimanapun, kehadiran orang kuat BERSIH iaitu YB Mat Sabu (atau Abang Mat di Terengganu) telah mengurangkan sedikit kekecohan daripada menjadi semakin panas. Dalam ucapan selama lebih kurang 3 minit di pentas Dataran MPAJ malam tadi, YB Mat Sabu telah melaungkan semangat ANTI-ISA yang mana sekaligus tidak melunturkan semangat Pakatan Rakyat dalam menghapuskan terus sisa-sisa perjuangan hukum rimba itu walaupun ceramah itu dibatalkan. YB Mat Sabu juga mempersoalkan tindakan kerajaan yang JAKUN dimana terus menghalalkan hukum rimba itu.

Walaupun dibatalkan, menurut YB Mat Sabu, ceramah atau kempen mansuhkan ISA itu akan tetap diteruskan oleh Gerakan Mansuhkan ISA(GMI) ke suatu tarikh yang akan ditetapkan kemudian dan InsyaALLAH akan diadakan di Kawasan Selayang atau Rawang...Selain itu,agenda GMI untuk menghimpunkan ribuan rakyat demi menjayakan kempen mansuhkan ISA di ibunegara pada MAC depan tetap akan dilaksanakan dengan teratur. InsyaALLAH!

Oleh yang demikian,apa yang dikesalkan ialah sikap polis yang masih terus mengharamkan program-program anjuran Pakatan Rakyat walaupun ianya nyata tidak bertentangan dengan lunas undang-undang negara yang dikatakan DEMOKRASI ini! Insiden semalam mengingatkan saya akan kejadian di Batu Burok, Kuala Terengganu dimana program anjuran Bersih tidak diberikan permit atau kelulusan, dan halangan tersebut dikatakan atas arahan Menteri Besar ketika itu, iaitu Pok Derih!

p/s: Insiden yang aku hadiri malam semalam juga mempertemukan kembali sahabat lama yang rasanya dah hampir 3 tahun lebih tidak bersua muka...hanya sesekali berbalas msg di friendster...tu la dikatakan sebaga takdir...walaupun ceramah tidak dpt diadakan,tetapi ALLAH mempertemukan aku dengan dia...di medan ceramah pun ALLAH boleh mempertemukan kita...dah besar rupanya kau Yusalmie!!!hehe...

0 KOMEN: