Gunting Rambut

Rasa macam nak menulis je...
sesetengah orang percaya yang menulis ni satu terapi diri...
selain meluahkan kepada orang terdekat...
menulis ni juga adalah terapi meluahkan sesuatu.

Bendanya taklah penting sangat pun...
Kelmarin aku pergi gunting rambut yang panjang berkilometer ni...
dah dua bulan aku bela rapi...
Tapi bukan cerita rambutku yang panjang hendak dicerpenkan...

Ini kisah seorang budak yang baru pertama kali menggunting rambut...
teringat semasa aku mula-mula gunting rambut dulu...
Arwah ayah yang bawa aku ke kedai gunting...
memang takut yang amat sangat bila berhadapan dengan tukang gunting masa tu...
badannya sasa...persis seorang tok mudim...errr, menakutkan!
tapi arwah ayah tak marah pun...
baik je tengok anaknya menggunting rambut....
tu antara kenangan manis dengan seseorang bergelar ayah.

Kisah budak ni pun lebih kurang sama juga....
Dia tiba lebih awal sebelum tiba giliran aku menggunting rambut...
Sebelum gunting rambut tu, dia kelihatan riang je...
bila dipanggil oleh tukang gunting, dia jadi semacam je...
bila nak naik ke kerusi gunting rambut tu, mukanya dah merah padam...
aku dapat lihat budak tu seakan hendak menangis semahu hati...
namun, ayahnya yang memahami terus memegang tangan si anak dengan erat...
pergh, rasa macam nak menangis je masa tu.

sedih...tapi aku taklah menangis dalam kedai tu.
malu la sikit kat orang ramai...hehe.

0 KOMEN: