Happy Birthday ROONEY!!!

Lama rasanya tak sembang pasal bola...minggu ni rupanya dah genap 23 tahun umur si ROONEY tu...tapi dalam usia yang sebegini rupa,dia dah menjadi antara pemain yang dikagumi serta diminati di seluruh pelusuk dunia...siapa kaki bola yang tak kenal WAYNE ROONEY,pemain kesayangan seluruh penduduk England dan dia adalah antara nadi kemenangan setiap kali England menentang pasukan lawan...bak kata pepatah,kalau takde ROONEY England mungkin kalah kot! hehe...

Dalam masa beberapa minggu ni,akhbar akhbar duk sibuk melaporkan tentang kehebatan ROONEY menjaringkan gol untuk kelab dan juga untk negaranya iaitu England...mana tidaknya,bermula dengan gol yang dijaringkan ketika menentang Bolton semasa EPL berterusan sehingga kepada lima perlawanan termasuk ketika kempen Kelayakan Piala Dunia 2010 menentang Belarus dan Kazakhstan..dia menjaringkan masing masing dua gol ketika menentang Belarus dan Kazahkstan...hebat kan!Pengurus pasukan Manchester United, Sir Alex Ferguson, tidak dapat menyembunyikan kegembiraannya dengan kemajuan pemain yang dibeli daripada kelab Everton itu.

Ada lima faktor penting yang boleh mengharumkan Rooney musim ini.
Pertama, seperti Berbatov, Ronaldo dan Tevez, Rooney juga tidak kurang dari segi kemahiran.Dari itu, Rooney boleh menjaringkan gol dengan pelbagai gaya, dalam keadaan sukar, dalam ruang yang terbatas dan dalam kedudukan yang tercabar.

Kedua, Rooney, tidak seperti Berbatov, adalah pemain serba boleh. Beliau boleh bergerak di depan, di kanan, di kiri dan rajin membantu rakan-rakan pertahanannya jika keadaan terdesak.

Ketiga, Rooney adalah pemain yang rajin. Mungkin beliau masih muda, sebab itu beliau tidak mengenal erti penat. Setiap kemunculannya dalam kesebelasan utama United adalah satu perjuangan.

Keempat, keyakinan. Rooney semakin dijulang keyakinan dengan kemampuannya. Beliau tahu bakatnya. Keyakinan itu kemudian meningkatkan tahap kematangannya.

Kelima, segala kemajuan yang ditunjukkan sejak kebelakangan ini adalah hasil kerja keras dalam latihan. Kejayaan tidak boleh dibeli tetapi harus diusahakan.

Kini, Rooney bagaikan mula memetik buah ganjarannya dengan menjaringkan lapan gol untuk United dan juga England dalam enam perlawanan.

Tapi sayangnya,perlawanan malam tadi menyaksikan Manchester United seri 1-1 dengan Everton dan menyebabkan peluang menghampiri pasukan teratas seperti Liverpool dan Chelsea semakin tipis. Rooney hanya bermain 70 minit sahaja apabila dia dikeluarkan dan digantikan dengan Nani, seorang lagi pemain harapan United...mungkin dia tak serasi bermain menetang kelab lamanya iaitu Everton...kerap kali juga dia diejek tadi ketika membawa bola sebab penyokong Everton memang tak suka kepadanya kerana berpaling tadah dengan menyertai Manchester United beberapa tahun dahulu...Apa pun,liga masih lagi terlalu awal untuk ditentukan kerana Manutd baru sahaja bermain lapan perlawanan sedangkan pasukan pasukan lain telah bermain sebanyak 9 perlawanan msuim ini...Teruskan usaha Manchester United!

2 KOMEN:

nis n4d (*_~) said...

tag tu adelah sjenis biskut.. hehe..

juz jokin..

bile kite kene tag, contohnye psl contact list tu, kite jwb la kat blog kite... if die nk 10 contact list, kite wat 10 la..

pastu kite tag org len lak.. nnti org tu jwb la.. kite bace..


tag ni utk hepi2 je.. nothing serious.. heh..

utk eratkan silaturrahim btwn blogger... supaye aktif slalu memblog bolok.. hehe..

BonD JeLLa said...

erm, hepi besday to incek rooney..